Empathisch vermogen, burgerkracht en kracht van de burger

Niels van den Berg 20.11.2014

De huidige coalitie wil een slag slaan. Een slag in zelfredzaamheid waarbij de lokale overheid faciliteert en ondersteund.

Burgerbelangen Enschede staat daar volledig achter. Wel waarschuwen wij al jaren dat we niet een overload aan taken uit moeten storten over de Enschedese burgers. En ook zelfredzaamheid is een rekbaar begrip. We moeten ons realiseren dat burgers veel kracht hebben maar dat ook die krachten op een gegeven moment maximaal belast zijn. Burgerkracht en bezuinigen zijn in de huidige tijd twee begrippen die als het ware uit dezelfde koker komen. Daar schuilt ook het gevaar waar we met zijn allen voor moeten waken. Zoals ook gisteren te lezen was in de Tubantia. Het ging over leerlingenvervoer. ‘ gelijke rechten voor leerlingen van regulier en speciaal onderwijs’, aldus de wethouder. Daar gaat het dus niet om. De gelijke rechten zijn er altijd al geweest, echter dezelfde mogelijkheden niet. Waren een groot aantal kinderen vanuit het speciaal onderwijs in staat geweest om zelf te fietsen naar hun school 5 kilometer verderop dan hadden ze dat wel gedaan. Het klopt dus niet hoe dit gesteld wordt. En zo zijn wij de laatste maanden meer dossiers tegengekomen waarbij de burger niet bij machte is om e.e.a. zelf aan te pakken maar waar de gemeente de slag wil maken naar zelfredzaamheid. Kortom het principe is prima, de uitvoering grotendeels ook. Maar we moeten het wel zuiver houden en zo eerlijk zijn dat wanneer iets een bezuiniging is, het niet wordt opgevoerd onder de noemer burgerkracht. Een beetje empathisch vermogen zou daarbij wel handig zijn. Dus moeten we met zijn allen meer praktijkgericht gaan leren en ervaren. Vervolgens implementeren in de beleidsstukken. En met ‘we’ doel ik ook op het ambtelijk apparaat. Net zoals ik op de academie heb geleerd. Praatje plaatje daadje. Zo wordt snel duidelijk wat er wel en niet mogelijk is i.s.m. de wijk -en dorpsraden. En zien we vanuit de praktijksituatie wat de gevolgen zijn voor een alleenstaande moeder met 1 kind op een speciaal onderwijs instelling 6 km verderop en twee kinderen bij de basisschool op de hoek.