Autoluwe spoorzone?

Niels van den Berg 10.11.2011

Twee weken geleden luister ik in de auto naar radio Enschede. Het onderwerp is de spoorzone. Een onderwerp dat door een collega binnen onze fractie wordt behandeld. Toch heeft het ook mijn interesse. Al helemaal omdat ook mobiliteit hier om de hoek komt kijken. Verkeerscirculatieplan en gebiedsontwikkeling spoorzone zijn onlosmakelijk verbonden, al helemaal omdat er een essentiële verkeersader doorheen loopt, de Molenstraat.
Op de radio werd kenbaar gemaakt dat de bouw van appartementen, op het voormalig terrein van Sanders machinefabriek, het startschot zal worden van ontwikkeling spoorzone.

Aan het woord is een ontwikkelaar, die namens woningbouwcorporatie de Woonplaats, de bouw gaat realiseren. Klinkt goed tot zover, maar dan neemt de positieve stroom van informatie ineens een wending. De man spreekt ineens over de ambities van onze stad. Een stad die zijn winkelhart wil vergroten, en het winkelgebied wil uitbreiden door middel van de spoorzone. Daarbij moeten wij Enschedeërs ons, volgens de man, afvragen of we wel autoverkeer willen toestaan in het te ontwikkelen gebied. De auto zou volgens hem te gast moeten zijn in het gebied. Autoluw dus. En dan is er iets in mij dat altijd in de “alarmstand” springt. Helemaal gezien het feit dat er onlangs al discussie is geweest over het wijzigen van de verkeersbepalingen in de Molenstraat. Eenrichtingsverkeer? Volgens Burgerbelangen Enschede is dat op dit moment not done, maar dergelijke uitspraken van ontwikkelaars, dragen er in ieder geval aan bij dat wij met de fractie in de waakstand staan, en het proces met bovengemiddelde interesse zullen volgen.