Ombudsman,juridisch loket, of klachtenlijn met le Loux of Sanders?

Niels van den Berg 23.10.2014

Het zal u niet vreemd staan dat een lokale partij veel aandacht besteedt aan het contact met de burger.

Zo nu en dan liggen er echter vraagstukken, problematiek voor, die niet zo maar even op te lossen zijn. In mijn bijdrage afgelopen maandag gaf ik zijdelings aan dat partijgenoot Andre le Loux hier al een hele tijd over nadenkt. Een informele ombudsfunctie met een deels formele status. Echter niet direct een voorstel in de blauwe nota. Even floot mevr. Broekman, op dat moment in haar rol als voorzitter, mij terug. ‘ Heer van den Berg, even niet teveel over uw goeroe dhr. le Loux uw strekking is duidelijk’ . Akkoord, accepteren en even lachen met de andere aanwezigen.
Toen over de inhoud van de blauwe nota. drie opties waarvan er een uitgewerkt zal gaan worden. De insteek van mijn goeroe zat er niet tussen en dan is het lastig kiezen. De meerderheid gaf richting aan een formele status van een ombudsfunctie. Dat bracht mij thuis op een ander idee. Burgerbelangen Enschede gaat naar eigen inzicht een frontdesk inrichten in hartje Enschede. Laagdrempelig, informeel en adviserend van aard. Voldoende kennis en kunde in de partij, en ja daaronder ook mijn goeroe le Loux. Vervolgens ben ik mij gaan oriƫnteren en het lijkt erop dat e.e.a. nog vorm begint te krijgen ook.

Even nog terug naar de vergadering, waar even later die ander van een lokale partij, mevr. Visser haar visie deelde met de commissie. Het kwam aardig overeen met de visie van Burgerbelangen Enschede. 1 verschil viel mij telkens weer op. Waar ik refereerde aan goeroe le Loux had zij het telkens over ons eigen Ben Sanders. ‘ wij weten er wel invulling aan te geven met Ben Sanders’ en ‘ een laag drempelig loket met bekende koppen zoals die van ons Ben Sanders.. Ik was in verwarring.. Mevr. Visser stootte mijn goeroe zo van de troon en zag toch liever Ben Sanders. Het kan zo verkeren dacht ik, Enschede s’anders..