Lelystad moet derde vliegveld worden

Ben Sanders 17.04.2014

‘Schiphol is van plan om 90 miljoen euro te steken in de vernieuwing van Lelystad Airport.

Het vliegveld opent in 2018 de deuren en moet uiteindelijk de derde luchthaven van Nederland worden. Dat meldde Schiphol vorige week dinsdag. De luchthaven wordt vanaf de opening in 2018 gefaseerd uitgebreid. De € 90 miljoen investering dekt de totale uitbreiding tot 2033. Het vliegveld moet vanaf dat jaar met 45 duizend vluchten per jaar en 6,7 miljoen passagiers de derde luchthaven van Nederland worden. Naar verwachting worden deze cijfers behaald ergens tussen 2033 en 2043. Vanaf 2028 denkt Schiphol winst te kunnen maken op de uitbreiding. Rond 2035 zijn naar verwachting de investeringen terugverdiend. Dit staat te lezen en via video te bekijken op NU.nl .

Het is toch allemaal wel een beetje vreemd want volgens ‘economische kenners’ is er geen ruimte voor een extra luchthaven. Of is dat ‘extra’ alleen bedoeld voor Twente, u weet wel die streek die volgens veel studiebollen en knappe koppen in het westen van het land nog altijd in de Achterhoek ligt! Was het ook niet toevallig de NV Schiphol die (achter de schermen) mee heeft gedaan om Twenthe Airport in handen te krijgen? Was het ook niet de NV Schiphol die een negatief advies uitbracht m.b.t. Airport Twenthe? Is het ook niet toevallig de NV Schiphol die dat allemaal misschien dan toch deed uit eigenbelang? Het lijkt er nu wel veel op!!

Maar goed, als het aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu ligt, mogen vanaf de vroegere militaire vliegbasis Twente straks 22.000 vliegtuigen per jaar landen of opstijgen. 6500 van die zogeheten vliegbewegingen zijn bedoeld voor grote commerciële vluchten, die vanaf 2016 kunnen worden uitgevoerd. In totaal moeten op den duur 930.000 passagiers per jaar gebruik kunnen maken van de luchthaven. Daarmee neemt het Ministerie het basisscenario van de partijen achter de ontwikkeling van het vliegveld als burgerluchthaven over. In een tweede scenario kwam het aantal passagiers in 2030 hoger uit, met een maximum van twee miljoen per jaar. “Als in de toekomst blijkt dat er meer ruimte voor de luchthaven nodig is, kan in een nieuwe besluitvormingsprocedure het luchthavenbesluit worden aangepast”, zo stelt het ministerie over de keuze voor het zogenoemde lage scenario, volgens NRC nieuws op 7 maart Jl. De komende tijd kunnen belanghebbenden hun commentaar geven op het ontwerpbesluit van het ministerie. Daarna moet het voorstel ook nog worden behandeld door het parlement. Voor de tegenstanders van de Twentse luchthaven is er in ieder geval weer onderwerp bijgekomen, n.l. het promoten van Lelystad Airport.

                                                       – –